Coaching

Coaching

‘Wat is het moedigste dat je ooit hebt gezegd?’ Vroeg de jongen
‘Help!’ Antwoordde het paard

Uit ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ van Charlie Mackesy

Voor wie?

Kinderen en jongeren van 6 tot 16 jaar die vastlopen door een blokkade, die ze binnen zichzelf of in hun omgeving ervaren.

BEGELEIDING VAN KINDEREN EN JONGEREN MET:

-EEN VERHOOGDE PRIKKELGEVOELIGHEID zoals bij autisme, AD(H)D en hoogsensitiviteit. Ik verkies de benaming prikkelgevoelig, omdat dit bij heel veel kinderen en jongeren met een bepaalde diagnose het uitgangspunt is naar begeleiding toe.

Het stellen van een diagnose biedt heel wat handvaten en inzichten, maar vind ik niet cruciaal in de begeleiding. Ik bekijk graag de individuele noden (vanuit welke problematiek dan ook) om van daaruit van start te gaan met een afgestemde begeleiding.

Ook kinderen of jongeren zonder een verhoogde prikkelgevoeligheid kunnen te maken krijgen met overprikkeling.
Dit kan zich uiten in zaken zoals hoofdpijn, vermoeidheid, nachtmerries, moeilijk inslapen, neerslachtigheid, angsten en woedebuien.

-Een NOOD AAN ONDERSTEUNING omwille van DIVERSE THEMA’S zoals:

  • scheiding van de ouders
  • overlijden van iemand dierbaar
  • perfectionisme
  • faalangst en andere angsten
  • problemen met emotieregulatie
  • weinig zelfvertrouwen, laag zelfbeeld
  • pesterijen
  • mentale onrust

Uw kind staat niet alleen, er is een netwerk rond uw zoon of dochter dat mee zijn of haar functioneren bepaalt. Vandaar dat er ook veel aandacht besteed wordt aan het netwerk, en dit ook wordt opgenomen in het coachingsproces. Deze nauwe samenwerking bevordert groei en ontwikkeling.

GESPECIALISEERD IN:

  • Kinderen en jongeren met een zekere sensitiviteit/prikkelgevoeligheid: ASS, AD(H)D en hoogsensitiviteit
  • Verhogen van zelfvertrouwen
  • Emotieregulatie
  • Kinderen en jongeren met stress, angsten en hyperventilatie

Hoe ziet een coachingsproces eruit?

  • Intake gesprek met de ouders na aanmelding in de praktijk. Dit gesprek gaat door zonder uw kind.
  • Kennismakingssessie met uw kind via spel (vb. zandspeltherapie), tekeningen, doe-opdrachten en een gesprek.
  • Coachingsproces . Het aantal sessies kan gewijzigd worden tijdens het traject.
  • Tussentijdse overlegmomenten met ouders.
  • Afronding en evaluatie.
  • Opvolging, te bepalen in samenspraak (vb. na 3 of 6 maanden volgt er een opvolgingsgesprek).

De coachingssessies met jonge kinderen bestaan vooral uit dingen doen:

  • spel
  • tekenen
  • bewegingsoefeningen
  • ontspanningsoefeningen

Speelse opdrachten, spel en tekenen zijn communicatiemiddelen voor kinderen. Via deze weg tonen ze wat hen bezig houdt, waar ze tegenaan lopen en hoe ze bepaalde dingen zien. Kortom, ze tonen op deze manier hun behoeften en noden.

Via deze coachingstechnieken wordt er ingespeeld op de blokkades en problematieken van uw zoon of dochter.

Bij jongeren bestaat het traject uit een combinatie van actief dingen doen en het aangaan van gesprekken.

Centraal in elk begeleidingsproces staan het benaderen van de kwaliteiten en mogelijkheden van uw kind. Dit is voor mij een essentiële basis om rond de problematiek te werken.

Het betrekken van jullie, ouders (en eventueel het groter netwerk) is voor mij van grote meerwaarde in het proces. Er zullen dus ook geregeld terugkoppelmomenten en overlegsessies doorgaan met jullie. Ook zullen er tips, handvaten en bepaalde oefeningen meegegeven worden om thuis te integreren. Op deze manier ontstaat er een mooie hulpverleningscocon rond uw kind.

Tijdstip en vervoer

In overeenstemming met de school kunnen de sessies tijdens de schooluren doorgaan. Indien dit niet mogelijk is gaan de sessies door na de schooluren.

Om een intakegesprek aan te vragen kan u onderstaand formulier invullen of telefonisch contact opnemen.

Aanmelding

    welk intake gesprek verkiest u?
    in de praktijkbij u thuis*

    * Intakegesprekken bij u thuis gaan alleen door in de omgeving van Tielt en gaan door zonder het kind.